Πρωτοβουλία του Συλλόγου Γονέων 138ου Δημοτικού με αφορμή την κατάχρηση της διοργάνωσης «Ποδηλατικός Γύρος Αθήνας 2011» προς όφελος συγκεκριμένης εταιρείας.

Σύλλογος Γονέων 138ου δημοτικού σχολείου Αθηνών

Σε συνθήκες κατάργησης του Δημόσιου Χώρου, όσα χρήματα και αν κερδίζουμε δεν είναι αρκετά για να εξασφαλίζουμε ικανοποιητική εκπαίδευση στα παιδιά μας, ικανοποιητικές παροχές υγείας και ικανοποιητικό επίπεδο ζωής

Σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητάς μας, πλέον, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την ανάπτυξη ενός πολιτισμού ο οποίος προβάλει την αναζήτηση του οικονομικού όφελους ως τον μοναδικό τρόπο διευθέτησης των μεταξύ μας σχέσεων.
Η έννοια του Δημόσιου Χώρου όπως τον αντιλαμβανόμασταν μέχρι τώρα αλώνεται από την κεκτημένη ταχύτητα της εταιρικής «ανάπτυξης». 
Οι δρόμοι, η καθαριότητα, τα σχολεία, η δημόσια υγεία, με μικρά ή μεγάλα βήματα παραδίδονται σε εταιρείες οι οποίες ενώ αποσκοπούν στην κερδοφορία καλούνται, υποτίθεται, να παρέχουν στους πολίτες ακόμα και τα στοιχειώδη τα οποία έχουν συμφωνηθεί στις οργανωμένες κοινωνίες.
Αναπόφευκτα υπάρχουν πάντα οι πρόθυμοι αιρετοί και μόνιμοι δημόσιοι λειτουργοί οι οποίοι για το όποιο ίδιον όφελος θα συνάψουν συμφωνίες με τις ενδιαφερόμενες εταιρείες οι οποίες, από την πλευρά τους, εργάζονται μεθοδικά για την ανάπτυξη των κερδοφοριών τους.
Καθώς ως πολίτες έχουμε διαπαιδαγωγηθεί στην παθητική αντιμετώπιση των όσων συμβαίνουν γύρω μας, αυτή την στιγμή ως κοινωνία ρέπουμε προς την αλόγιστη εταιρειοκρατία χωρίς να παρουσιάζεται η παραμικρή αντίδραση από μεριάς των πολιτών για την προάσπιση των συμφερόντων τους.
Η ολοένα μεγαλύτερη υποταγή μας σε αυτό το μοντέλο κοινωνικής διαχείρισης φανερώνεται στον παρακάτω διάλογο:
Σε μια συζήτηση σχετικά με την αξιοποίηση του Ποδηλατικού Γύρου από την COSMOTE με στόχο την προώθηση των εταιρικών πωλήσεών της, ένας συνομιλητής πρότεινε να ρωτήσουμε κάποιον διαφημιστή για το ποια είναι τα καθιερωμένα σε σχέση με τις πολιτιστικές χορηγίες.
«Τα καθιερωμένα» όμως, δεν αποτελούν κανενός είδους μέτρο. Ως μέτρο υπάρχουν οι σχετικοί νόμοι και η ευθύνη κάθε πολίτη να ελέγχει την τήρησή τους. Γίνεται φανερό ότι η σταδιακή κατάργηση του Δημόσιου Χώρου αποτελεί επιλογή μας την οποία κάνουμε οι ίδιοι κάθε στιγμή μέσα από την αδιαφορία ή την παθητικότητά μας.
Είναι όμως ακόμα φανερό ότι σε συνθήκες κατάργησης του Δημόσιου Χώρου, όσα χρήματα και αν κερδίζουμε δεν είναι αρκετά για να εξασφαλίζουμε ικανοποιητική εκπαίδευση στα παιδιά μας, ικανοποιητικές παροχές υγείας και ικανοποιητικό επίπεδο ζωής γενικότερα.

Είναι σημαντικό το παράδειγμα του Ποδηλατικού Γύρου καθώς, την ίδια στιγμή που η Δημοτική Αρχή της Αθήνας στάθηκε επί πολλούς μήνες όλως διόλου ανίκανη, είτε να διαχειριστεί την χρηματοδότηση των σχολείων, είτε να προσφέρει οποιαδήποτε υποστήριξη σε αυτά, κινητοποιήθηκε και διοργάνωσε με απόλυτη επιτυχία την διαφημιστική καμπάνια της COSMOTE μέσα στα ίδια σχολεία τα οποία αφήνει στην τύχη τους.

Κάθε πολίτης αυτή την στιγμή πρέπει να γνωρίζει ότι η τροπή που θα πάρει η εξέλιξη της κοινωνίας, εν μέρη αποτελεί και δική του επιλογή. Η διαφορά σε αυτήν την τροπή μπορεί να προκύψει μέσα ακόμα και από τις μικρότερες και φαινομενικά ασήμαντες ενέργειες. Μια από αυτές είναι να μην επιτρέψουμε ο χώρος του σχολείου να γίνει χώρος προώθησης εμπορικών και ψηφοθηρικών συμφερόντων.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 138ου Δημοτικού αποφάσισε να επεξεργαστεί καταγγελία του τρόπου με τον οποίο προβλήθηκε και διεξήχθη ο Ποδηλατικός Γύρος με σκοπό την προώθηση του αιτήματος για διασφάλιση του Δημόσιου Χώρου αλλά και την εξάσκηση όλων μας στην προάσπιση των συμφερόντων μας.

Ακολουθεί ένα προσχέδιο καταγγελίας το οποίο θα απευθυνθεί προς την Δημοτική Αρχή και το υπουργείο Παιδείας για την διατύπωση του οποίου ζητάμε την γνώμη γονέων και εκπαιδευτικών. Το παρακάτω προσχέδιο έχει παραλάβει και η Ένωση Γονέων 3ου Δημοτικού Διαμερίσματος καθώς και ο σύλλογος εκπαιδευτικών «Παρθενώνας».

«
Α. 
Ο Δήμος Αθήνας και με την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας προώθησε μέσα στα σχολεία την διαφημιστική καμπάνια της εταιρείας Cosmote έχοντας ως πρόφαση τον Ποδηλατικό Γύρο Αθήνας 2011.
Η υλοποίηση του Ποδηλατικού Γύρου δεν απαιτεί την ύπαρξη χορηγών όπως δηλώνουν ειδικοί με το θέμα. Η διαφημιστική καμπάνια της Cosmote, όμως, χρειάζεται τον ποδηλατικό γύρο και τον Δήμο Αθηναίων για να προωθήσει τις πωλήσεις της.
Συνολικά ο Ποδηλατικός Γύρος 2011 αποτέλεσε τον ιδανικό φορέα διάχυσης της διαφημιστικής καμπάνιας της Cosmote στο αθηναϊκό κοινό:
> Τα φυλλάδια και οι αφίσσες που προωθήθηκαν προέβαλαν δυσανάλογα τους εταιρικούς στόχους της Cosmote σε σχέση με το ίδιο το αθλητικό γεγονός βάζοντάς το ακόμα και σε δεύτερη μοίρα.
> Πέρα από την αξιοποίηση του δίκτυου ενημέρωσης του Δήμου Αθηναίων προς τους πολίτες, σχολεία, υπηρεσίες κ.λπ. χρησιμοποιήθηκε και κάθε άλλη μέθοδος προώθησης πωλήσεων που χρησιμοποιούν οι διαφημιστικές εταιρείες όπως, προσφορά διαφημιστικού υλικού στους συμμετέχοντες (τσάντες, αδιάβροχα, καπέλα, μπαλόνια κ.λπ.) όλα με τα χρώματα και τα λογότυπα της εταιρείας, καθώς και με την παρουσίαση του συγκροτήματος Jumping Fish το οποίο αποτελεί μέρος της εταιρικής καμπάνιας της Cosmote.

Σας ενημερώνουμε ότι σαν γονείς δεν αποδεχόμαστε την έκθεση των παιδιών μας στην προβολή εταιρικών σημάτων και μηνυμάτων μέσα στο σχολείο για οποιοδήποτε λόγο.
Μοναδικός σκοπός ύπαρξης και προβολής των εταιρικών σημάτων και μηνυμάτων είναι η «προώθηση πωλήσεων». Η «διαφήμιση» και η «προώθηση πωλήσεων» διαχωρίζονται στον νόμο 3525 / 2007 από την «πολιτιστική χορηγία» η οποία προσδιορίζεται ως ανιδιοτελής προσφορά.
Αποτελεί θέμα διερεύνυσης το γεγονός ότι την στιγμή που η ελληνική κοινωνία διανύει την πιο δύσκολη περίοδο της πρόσφατης ιστορίας της, υπάρχουν εταιρείες οι οποίες συνεργαζόμενες με φορείς του δημοσίου και με πρόσχημα την «πολιτιστική χορηγία» προωθούν τους εμπορικούς στόχους τους, χωρίς να καταβάλουν φόρους διαφημιστικών εξόδων και, πολύ περισσότερο, απαλλασσόμενες από την φορολόγηση των εσόδων τους για τα ποσά που αντιστοιχούν σε αυτή την επονομαζόμενη «πολιτιστική χορηγία».
Ζητάμε την διερεύνυση κάθε πιθανού δόλου που οδήγησαν την Δημοτική Αρχή και το υπουργείο Παιδείας στις παραπάνω επιλογές.
Ζητάμε, ακόμα, την μη αποδοχή από την επιτροπή ελέγχου των συμβάσεων που συνάφθηκαν μεταξύ Δήμου Αθηναίων και Cosmote ως «πολιτιστική χορηγία», καθώς δεν ανταποκρίνονται στην περιγραφή που ορίζει ο νόμος.

Β. 
Τα έντυπα που προωθήθηκαν προς τα σχολεία με πρόφαση τον Ποδηλατικό Γύρο, επιπλέον, προβάλουν την εικόνα κομματικών εκπροσώπων. 
Δεν αναλογεί όμως σε κανέναν την ώρα που κάνει την εργασία για την οποία έχει οριστεί ή εκλεγεί ως υπεύθυνος να αυτοπροβάλεται χρησιμοποιώντας μηχανισμούς και χρήματα της Δημόσιας Διοίκησης. Αυτό μπορεί να γίνεται μέσα από έντυπα κομμάτων τα οποία αναλαμβάνουν τα έξοδα τα ίδια και πάντα στον χώρο και χρόνο που αυτό προβλέπεται.

Σαν γονείς και πολίτες δεν δεχόμαστε ο χώρος του σχολείου να χρησιμοποιείται για την προώθηση προσώπων για προπαγανδιστικούς και ψηφοθηρικούς σκοπούς και επιφυλασσόμαστε για την άσκηση κάθε νόμιμου δικαιώματός μας.